Digital Markedsføring Introduksjon

By Are Casilla | Digital Markedsføring

Are Casilla og Svein Eriksen snakker digital markedsføring

Er Digital Markedsføring noe nytt for deg, eller ønsker du å utvide dine kunnskaper om emnet?

Digital markedsføring er ikke magi, og du trenger ikke å være et datageni for å bli god til det. Hvis du tilbyr et produkt eller en tjeneste som markedet ønsker, så kan det bidra til din suksess at du benytter deg av en digital markedsføringsstrategi.

Digital Markedsføring er ingen hype, eller siste motebølge innen markedsføring, men det dekker grunnleggende disipliner innen emnet. Her snakker vi om Content Marketing, eller Innholdsmarkedsføring i blogger og liknende medier, på samme måte som du sikkert har sett det i papiraviser før disse gikk ut på dato.

Vi snakker også om markedsføring i sosiale medier, så vel som markedsføring via epost. Alt dette settes selvfølgelig i kontekst med hvilke målsetninger som det enkelte foretaket har.

Disse målsetningene inkluderer gjerne å skaffe nye forbindelser og kunder, så vel som å tjene penger på de forbindelsene og kundene som du allerede har, så vel som at det legges vekt på å skape et nettverk av merkevareambassadører og markedsførere.

Mitt mål med denne artikkelen er å forsøke å hjelpe deg med å finne taktikker for digital markedsføring som funker, og å vise hvordan disse kan brukes for å hjelpe deg med å øke ditt salg og fortjeneste.

Hva er Digital Markedsføring

Digital Markedsføring er å promotere og å selge produkter og tjenester ved bruk av digitale markedsføringstaktikker, slik som Sosial Media Markedsføring, Søkemotoroptimalisering (SEO) og markedsføring via utsendelser av epost.

Hvis du er ny til temaet digital markedsføring kan dette i første omgang virke overveldende.

-Jeg forstår deg hvis det er slik.

Men på mange måter er det ikke mye som skiller digital markedsføring fra tradisjonell markedsføring. Begge brukes av smarte organisasjoner som er ute etter å utvikle gjensidig nyttige forhold, med interessenter, forbindelser og kunder.

Så, tenk deg om, og husk det siste viktige kjøpet som du gjorde. Kanskje kjøpte du en bolig, hyret noen til å fikse taket, eller skiftet kontorets papirleverandør.

Uavhengig av hva det var, så begynte du mest sannsynlig med å søke på nettet, for å informere deg, og for å finne den beste muligheten. – Din endelige kjøpsavgjørelse baserte du på, de omtalene som du leste, samtaler med venner og familie, karakteristikkene ved varen, og på de forskjellige prisene som du kunne finne på nettet.

I dag begynner de fleste kjøpsavgjørelser på nettet.

Når dette er tilfellet, så er en online tilstedeværelse en absolutt nødvendighet, uavhengig av hvilke varer du selger eller hvilke tjenester du tilbyr.

Det å ha en sterk online tilstedeværelse vil hjelpe deg på flere vis:

  • Det vil bli enklere å skape bevissthet og engasjement, både før og etter salget.
  • Du kan omvende nye kunder til ville fans som handler mer og oftere.
  • Du kan nyte fordelene ved omtaler og delinger i sosiale nettverk.

Men, merk deg: Den digitale markedsføringsscenen er i stadig flyt og forandring. Guruer, podcastere og bloggere kan skryte et verktøy eller en taktikk opp i skyene den ene uken, og erklære dens død den neste uken.

Sannheten er at digital markedsføring i dag handler mindre om digital, og mer om markedsføring, i stor grad fordi digital markedsføring har blitt moden. Det grunnleggende, og de teknologiske mulighetene er i dag vel etablerte, og du vil kunne finne mange tekniske spesialister på emnet.

På mange måter er denne artikkelen ment som et godt selvforsvar mot såkalte guruer, som prøver å pushe mirakelkurer og nyvinninger som angivelig vil gjøre slutt på email-markedsføring, digital reklame eller søkemotoroptimalisering.

Derfor det grunnleggende om digital markedsføring:

Som du ser i denne artikkelen så vil kjernedisiplinene innen digitalmarkedsføring være nødvendige faktorer for å bidra til at foretaket ditt vokser, i morgen, så vel som i årene som kommer.

Når du driver effektiv digital markedsføring begynner du også å kommunisere bedre med kundene dine. Ikke bare kan du henvende deg direkte, men kunden kan stille spørsmål, eller gi deg forslag.

Digital markedsføring gir deg også muligheten til i større grad å måle effektiviteten av dine reklamekampanjer, med raffinerte analysemetoder og gode verktøy som gir deg oversikt og målbare resultater.

Målene for markedsføringen oppnås gjennom en kombinasjon av forskjellige digitale markedsføringsmedier.

Derfor vil vi i denne introduksjonen til Digital Markedsføring nå se over de forskjellige kanalene for digital markedsføring, slik at vi kan forstå hvordan disse virker.

SEO – Søkemotoroptimalisering

SEO eller Søkemotoroptimalisering er det vi kaller en aktivitet som har som formål å forbedre rangeringen på listene til søkemotorer som Bing eller Google. Vanligvis innretter vi oss etter standardene som Google setter, siden dette er den mest populære søkemotoren som folk bruker.

I resultatene som vises når du bruker Google, så får du en liste med lenker til sider som er relevante for ditt søk, eller som er autorative når det kommer til ditt spørsmål.

Relevans måles i form av at et nettsted bruker det samme ordet som du søker etter, så vel som synonymer og kontekst i forhold til dine søkeord. Google har et eget program som leser og lager oppslagslister over innholdet på registrerte nettsteder.

Autoritet er i dette tilfellet en kombinasjon av at Google har analysert hvor mange lenker som viser til det enkelte nettstedet, så vel som hvor mange besøkende nettstedet har hatt tidligere, så vel som autoriteten til de andre nettstedene som viser til det gjeldende nettstedet.

Dette kan virke forvirrende, men for å gjøre det enkelt, så kan vi si at et nettsted kan få bedre rangering i Google, så lenge andre nettsteder lenker til det ene nettstedet.

Markedsføring på sosiale medier

Sosial Media Markedsføring er en form for markedsføring på Internett som involverer at det skapes og deles innhold på sosiale nettverk slik som Facebook, Twitter, instagram og Pintrest, med det mål å oppnå reklameeffekt og merkevarebygging.

Her kan vi inkludere aktiviteter som posting av tekster eller bilder, så vel som videoer og annet innhold som kan få seerne til å bli engasjerte, og til videre å dele innholdet. Vi kan også inkludere at selskaper gjerne betaler for markedsføring i sosiale medier, hos enkelte bloggere eller videobloggere, så vel som for å få reklameplass i selve plattformen.

Markedsføring på sosiale medier er en solid taktikk for bedrifter i alle størrelsesklasser. Du kan raskt og effektivt nå ut til interessenter og kunder. Mange selskaper interagerer allerede med sine kunder gjennom sosiale nettverk, så det kan hende at du går glipp av noen gode handler.

God markedsføring på sosiale medier kan gi deg bemerkelsesverdige resultater for din bedrift, og du kan skape gode merkevareambassadører, så vel som at du øker antallet leads, kontakter og salg.

Markedsføring på epost

Email markedsføring har vært et viktig verktøy for forretninger siden den gang Internet ble allemannseie. Likevel så kan vi stadfeste at mange av kampanjene som klarer den strabasiøse ferden helt frem til din innboks, egentlig også burde landet i Spam-filtret. Det er gjerne søppelpost som ingen bryr seg om. Denne artikkelen skal prøve å forklare hva som er god epostmarkedsføring, og hvorfor og hvordan selskaper burde bruke den på fornuftig vis.

Markedsføring på epost har flere grunnleggende fordeler i forhold til markedsføring med vanlig brevpost:

  • Du har full oversikt over effekten av en kampanje, og effekten er gjerne høy når epostmarkedsføringen gjøres ordentlig. Derfor er epost-markedsføring den andre mest effektive online markedsføringstaktikken etter Søkemotor-markedsføring.
  • Markedsførere kan nå ut til mange epost-abonnenter som har sagt ja til å motta dine meldinger på emner som de interesserer seg for.
  • Derfor tillater epostmarkedsføring at selskapet kan nå ut til kunder med personlig tilpassede og relevante meldinger, som mottakeren faktisk leser.
  • Selskaper kan også sende ut automatiske meldinger til kunder angende nylige kjøp eller en forlatt men full online-handlekurv.
  • Så ja. – Epost markedsføring er en viktig del av det å etablere et levende forhold mellom kunder og selskaper. Om du lærer deg å bruke dette verktøyet på riktig vis, så kan du definitivt forbedre selskapets suksess.
    Forsøk ikke å sende ut enda en email som går rett gjennom til min beholder for søppelpost, og om meldingen klarer seg frem til innboksen min, så sørg for at innholdet er verdt å lese!

Hva er Webanalyse?

Webanalyse er det å studere mønster og trender i online trafikk. Det er en teknikk som du kan bruke til å måle, samle, rapportere og til å analysere data om din nettside og trafikken som den har. Vanligvis brukes Webanalyse for å stadfeste ytelsen til en nettside, og for å optimalisere siden.

Med webanalyse kan vi holde viktige mål-faktorer under oppsikt, og vi kan analysere aktiviteten til besøkende og den generelle trafikken på nettsiden. Det er en god taktisk tilnærming for å skaffe deg oversikt gjennom å samle informasjon og for å kunne lage rapporter som gir deg oversikt.

Viktigheten av Webanalyser

Du trenger webanalyser for å kunne gjøre deg oppe et objektivt bilde av hvor godt en nettside fungerer med henhold til dine målsetninger eller ønsker i forhold til bedriften. Når du bruker Webanalyse, så kan du:

  • Vurdere problemer, nettinnhold og korrigere disse
  • Ha et tydelig perspektiv på nettsted-trender
  • Overvåke nett-trafikk og bruker-bevegelser
  • Vise til måloppnåelse
  • Finne gode nøkkelord for søkemotoroptimalisering
  • Identifisere utfordringer og problemområder
  • Finne kilder som henviser til din nettside

Webanalyse er en stadig prosess som kan hjelpe deg med å tiltrekke mer trafikk på din nettside, og dermed også ditt utbytte av investeringen.

Noen gode tips om hvordan du setter i gang

For virkelig å lære digital markedsføring, så må du bruke tid på det. Les og studer en taktikk av gangen, og bruk det du har lært. Når du så føler at du har fått et grep om metoden, og at den funker, kan du sette deg inn i neste markedsføringstaktikk.

Du kommer til å bli overrasket over hvor raskt du kan bruke disse taktikkene, hvis du tar dem hver for seg. Deretter, når alt er oppe og går, så kan du fokusere på finpussen, og forbedre din egen prosess for å oppnå maksimal vekst

Lykke til, og hold meg oppdatert.

Follow

About the Author