5 tips for å selge hva som helst på Facebook

By Are Casilla | Facebook Annonser

Are Casilla som Selger

Visste du at du er en selger?

Tror du meg ikke?

Ta en titt på dette:

Prøver du å overbevise noen om å ansette deg i en spesiell stilling?

Høres dette kjent ut?

Det er å selge.

I den sammenhengen prøver du å selge deg selv til arbeidsgiveren.

Du fremhever ferdighetene dine som er relevante for stillingen. Arbeidsgiveren vurderer CV-en eller portfolioen din, og analyserer om du kan levere det de forventer – eller enda bedre; å overgå forventingene.

Innerst inne vet du at det er sant.

Effektive selgere har ulike salgsstrategier for suksess og er ekstremt motiverte.

De tar ikke nei for et svar.

I stedet tilbyr de noe annet til kjøperen – noe de vil dra nytte av.

Gode selgere kan selge hva som helst, til hvem som helst.

Hvordan gjør det det?

La meg fortelle deg hvordan…

Jeg har lenge observert noen av kvalitetene til fantastiske selgere.

Selv om ikke alle salgsstrategier gjelder for alle situasjoner, deler vellykkede selgere noen av de samme kvalitetene.

Når du har disse kvalitetene, vil det å selge være en lek.

Selgere har god kunnskap om produktene og tjenestene de selger.

Ja, det stemmer!

Dersom jeg vil selge markedsføring, men jeg ikke vet hva som er inkludert eller hvordan tjenestene skal bli oppfylt. Tror du da at jeg klarer å overbevise folk om å kjøpe den? Absolutt ikke!

Gode selgere studerer produktene de selger. Dette gjør at de enkelt kan svare på spørsmål fra kunder.

Selgere er flinke med prospekter.

Du kan umulig selge en bil til 2 millioner kroner til noen som bare tjener noen få tusen kroner i måneden.

Det ville vært umulig.

Gode selgere vet hvordan de skal profilere kundene sine.

De spør relevante spørsmål.

Selgere er flinke til å etablere relasjoner

Du må aldri undervurdere kraften til en god samtale.

Hvordan vet jeg det?

Jeg og mine kolleger har solgt mye, bare ved å etablere en god relasjon til kunden.

Selgere er utholdende

Utholdenhet vil ta deg hvor som helst.

Gode selgere vet hvordan de skal være utholdende uten å virke desperate.

De er også gode på mersalg.

Jeg har sett at selgere lykkes bare fordi de aldri gir opp.

Selgere kan håndtere innvendinger

Innvendinger vil alltid være til stede.

For å kunne håndtere dem på en effektiv måte, må du ha god kunnskap om produktet ditt. Du må også virke fast og selvsikker når du håndterer innvendinger.

Det å selge noe til noen er lett, så lenge du vet hva du selger, hvem du selger til, og hvilke strategier du bør bruke.

Det å selge i dagens digitale verden innebærer derimot ikke bare det å snakke med kunder personlig eller over telefon.

Med sosiale medier, spesielt Facebook, er det definitivt mulig å skaffe seg en høyere inntekt ved hjelp av salg.

Hvordan?

La meg vise deg…

Er du klar?

Til å begynne med…

Jeg har 5 viktige tips til deg. Dette er formler som er godt testet og utprøvde, og som jeg vet kommer til å fungere.
Først,

1. Opprett en Facebook Side.

Høres det dumt ut? Det er det ikke

Jeg anbefaler på det sterkeste at du lager en bedriftsside for det produktet eller den tjenesten du selger.

Fra denne siden kan du dele grunnleggende informasjon, henvise besøkende til siden din, dele eksklusiv informasjon med følgere, varsle kunder om kampanjer, og til og med selge direkte til kunden.

Hva er haken?

Vel…

Denne siden tilbyr utallige markedsføringsfordeler for en bedrift.

En stor fordel er at du kan utgi Facebook-annonser fra en side. Du vil ikke kunne gjøre det fra en personlig konto.

Du vil trenge en Facebook plattform for å selge produktene og tjenestene dine. Denne bedriftssiden vil være den plattformen.

Neste steg vil være å få så mange mennesker som mulig til å like siden din.

Hvis du allerede har en personlig konto med en del venner, kan du sende dem en forespørsel om å like Facebook-siden din.

Du kan også overbevise dem om å foreslå siden din til vennene sine.

Pass på at du alltid oppdaterer bedriftssiden med nyttig informasjon.

Ikke bombarder følgerne dine med kampanjer.

Fra tid til annen bør du tilby noe som kan være verdifullt for dem. Hvis du selger smykker, skriv gjerne en artikkel om hvordan du skal kjøpe bra smykker. Innleggene dine bør være relevante til det du selger.

Husk at kunder stoler på bedrifter som kan gi dem informative og overbevisende informasjon som de kan ha nytte av.

Når du har bygget tillitt hos følgerne dine kommer det til å være lettere å selge dem noe.

2. Start en reklamekampanje på Facebook

Et ekstremt effektivt verktøy som markedsførere kan bruke er Facebook-annonser.

Denne plattformen, som kan tilpasses på alle mulige måter, lar deg nå frem til hvilken som helst målgruppe, basert på interesser eller oppførsel.

Facebook-annonser er veldig effektive.

De får ofte flere konverteringer enn andre markedsføringsplattformer.

Hvis du bare tilbyr lokale tjenester – la oss for eksempel si at du er frisør i Trondheim.

Tilpass annonsen og ha menneskene i ditt nærområde som målgruppe. For en minimal kostnad vil du nå kunne nå ut til målgruppen din i ditt nærområde.

3. Tilby eksklusive tilbud eller konkurranser til følgerne dine

Dette fungerer alltid

En effektiv måte å oppnå tillitt hos kunder er å tilby dem noe de ikke kan si nei til. Kanskje et eksklusivt tilbud eller en konkurranse hvor de har muligheten til å vinne noe?

Konkurranser kan involvere å ta et bilde av dem selv når de bruker produktet ditt og laste det opp til vennene deres for å øke bevisstheten rundt din merkevare. Et eksklusivt tilbud kan inkludere det å få gratis produkter om de kjøper noe av deg.

Det er ganske enkelt, ikke sant?

4. Utnytt Facebooks karusellannonser

Karusellformatet lar deg vise opptil 10 bilder og/eller videoer, overskrifter og linker, eller anmoder til handling i en enkel annonseenhet.

Annonsører kan bruke det til å vise eiendommer, tjenestetilbud, arrangementer og mer. Karusellannonser kan også brukes til å vise spesifikke produkter du selger eller applikasjoner du eier.

Visste du at karusellannonser kan føre til 10 ganger så mye trafikk som enkeltinnleggsannonser? Du kan engasjere mange flere kunder med denne typen annonser, ettersom du viser flere bilder, i stedet for bare ett.

Forsikre deg om at du anmoder til handling på hver side. Dette tipset fungerer spesielt hvis du kan tilby annonser med attraktive, appellerende bilder.

5. Få noen skikkelige gode vurderinger

Jeg vil gjerne fremheve hvor viktig det er å få gode vurderinger. De fleste kunder trenger en bekreftelse på at produktet eller tjenesten de kjøper er verdt pengene de bruker på det.

Hvordan finner de ut om produktet er verdt å kjøpe? De leser vurderinger.

Hvis du ikke har vurderinger enda, kan du be et familiemedlem om å gi deg en. Tilby noe til gjengjeld. Kanskje en liten rabatt på deres neste kjøp, eller en gratis gave.

For å oppsummere…

Det er på tide å evaluere og vurdere markedsføringsplanene dine.

Fungerer de bra?

Så hva venter du på?

Prøv å ta i bruk de tipsene jeg har gitt deg ovenfor, og fortell oss om du lykkes.

Lykke til, og hold meg oppdatert.

Follow

About the Author